Otyłość zaczyna się w głowie!
2017-10-23
Choroby i dolegliwości

Otyłość zaczyna się w głowie!

Według najnowszych danych Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego  opracowanego przez Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie firmy DuPont otyłych jest ponad jedna czwarta Polaków. Pomimo licznych kampanii społecznych dotyczących nadwagi i jej skutków, programów telewizyjnych dotyczących zdrowego odżywiania oraz programów profilaktycznych, w ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób otyłych w kraju powiększył się aż o 2,1 pkt. proc!    



Wiemy co jeść i jak jeść, jak często uprawiać sport oraz gdzie kupić warzywa prosto z ekologicznej uprawy. Pełni motywacji do zmiany wracamy do domu z miesięcznym jadłospisem oraz rozpisanym treningiem. Kilka dni pełnych euforii a następnie do łask wracają stare nawyki i przyzwyczajenia, a nowa dieta ląduje głęboko na dnie szuflady, przysypana ulubionymi smakołykami.
Co zrobić aby tym razem Ci się udało?  

Zacznij od głowy.

Przypomnij sobie ostatni raz kiedy utrzymałeś dietę przez kilka godzin, dzień, tydzień. Jak to zrobiłeś? Co pomagało Ci w wytrwaniu w Twoim postanowieniu? Jakie Twoje cechy, zachowania, zasoby wskazują,  że uda Ci się osiągnąć wymarzone efekty? Zapisz na kartce zachowania, które są dla Ciebie pomocne. Teraz wystarczy już tylko stopniowo zastępować stare, nieprzydatne nawyki zachowaniami, które Ci pomagają. Być może pomocne było przygotowanie posiłku do pracy dzień wcześniej, bieganie w grupie czy też zaplanowanie treningu z inną osobą. Pamiętaj, że to co zaplanujesz każdego dnia, powinno być możliwe do zrealizowania, realne. Zacznij stopniowo, po kawałku. Pamiętaj, że niemożliwe jest zjedzenie słonia w całości.  

Szukaj dodatkowego wsparcia - poinformuj rodzinę, znajomych lub poszukaj osób, które mają podobne do Ciebie cele. Dziel się osiągniętymi rezultatami, wymieniaj przepisami na zdrowe posiłki. Możesz wziąć udział w spotkaniach osób, które również walczą z nadwagą lub dołączyć do grup w mediach społecznościowych, których członkowie wzajemnie się motywują. Im głośniej będziesz mówić o tym, co chcesz osiągnąć, tym większej mocy nabiorą Twoje słowa.  


Czy wiesz, że słowo dieta ze  stgr. δίαιτα diaita  oznacza „styl życia”? Nie traktuj jej więc jak wyroku. To dieta powinna być dostosowana do Ciebie, a nie Ty do niej. Jeśli trudno jest Ci zrezygnować z ulubionego smaku ciasta czekoladowego, staraj się w miarę możliwości wykorzystywać zdrowsze składniki – mąkę pszenną można z powodzeniem zastąpić mąką kokosową, a brownie z batatów czy z buraków w niczym nie ustępuje temu, przygotowanemu z czekolady. Nie bój się eksperymentować!   Nie wpadaj w pułapkę drobnych niepowodzeń! Wiele osób walczących z nadwagą utrzymuje dietę aż do pierwszego momentu, kiedy złamią jedną z przyjętych zasad np. zjedzą kawałek czekolady. Obwiniając się za to małe niepowodzenie, wpędzają siebie w pułapkę negatywnych myśli o sobie samym a ich wizja preferowanej przyszłości powoli znika za chmurą poczucia winy, niskiej samooceny, wstydu. Zasada jest prosta: każdy z nas ma prawo do chwili słabości, a złamanie jednej z zasad opracowanego planu odchudzania, nie przekreśla naszych dotychczasowych efektów! Warto wówczas przypomnieć sobie te wszystkie sytuacje kiedy udało się nam wygrać z pokusą, kiedy zjedliśmy jabłko zamiast lodów czy też wybraliśmy się na długi spacer pomimo tego, że w telewizji był akurat nasz ulubiony serial. Pamiętaj! Każdy z nas ma za sobą serię zwycięstw - zauważaj je, nagradzaj się za nie i o nich pamiętaj.
Użyj wyobraźni! Wyobraźnia to potężne narzędzie. Jej udowodnioną skuteczność z powodzeniem wykorzystują sportowcy, którzy dzięki wizualizacji poprawiają swoje wyniki nawet o 50%!
Wyobraź sobie, że osiągnąłeś już cel, którego tak bardzo pragniesz. Co się wówczas zmieni w Twoim życiu? Co zauważą osoby z Twojego otoczenia? Co zmieni się w Twoim postrzeganiu siebie, zachowaniu, planie dnia? Na myśl o tym jak będzie wyglądało Twoje życie, na Twoich ustach pojawił się uśmiech? A więc  do dzieła!  


Utrata wagi jest jedynie efektem ubocznym zmiany nawyków żywieniowych, ruchu oraz większej świadomości nie tylko własnego ciała, ale również swoich mocnych i słabych stron. Przede wszystkim, dzięki pracy nad sobą rozwijamy się, zwiększa się nasze poczucie własnej wartości i odzyskujemy kontrolę nad swoim życiem. Brzmi nieźle, prawda? Powodzenia!  



Autor: Klaudia Sujecka – psycholog i psychoterapeuta w trakcie szkolenia.
Pracuje w nurcie psychoterapii pozytywnej, akredytowanej przez największe światowe i europejskie organizacje. W pracy terapeutycznej wykorzystuje również Terapię Skoncentrowaną na Rozwiązaniach (ang. Brief Solution Focused Therapy), Racjonalną Terapię Zachowania, Trening Uważności Mindfulness oraz narzędzia coachingowe. Organizatorka grupy rozwojowej z elementami grupy wsparcia dla osób odchudzających się,  pod hasłem: „Otyłość zaczyna się w głowie!”. Na co dzień pracuje w Poradni Psychologicznej Centrum Medycznego EuroMedis. Prywatnie pasjonatka zdrowego trybu życia, biegania latem i nart zimą.  


Więcej informacji na stronie: www.positivetherapy.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel