Właściwości oleju lnianego
2016-05-16

Właściwości oleju lnianego


Olej lniany uzyskujemy przez tłoczenie na zimno ? w temperaturze nie przekraczającej 50°C ? dojrzałych nasion lnu. Uzyskuje się w ten sposób ciecz o żółtawym zabarwieniu, specyficznym zapachu i lekko orzechowym smaku, choć oleje różnych firm czy nawet partii mogą się nieznacznie różnić wyglądem i smakiem, w zależności od gatunku nasion, warunków w jakich dojrzewały nasiona, temperatury tłoczenia. Dzięki niskiej temperaturze tłoczenia, wszystkie cenne składniki oleju, zachowują swoje cenne właściwości biologiczne. Jedną z zalet tych drobnych nasion jest zawartość 45% tłuszczu, w skład którego wchodzą przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6 oraz lignany. Olej uzyskiwany tradycyjną metodą tłoczenia na zimno, będzie charakteryzował się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w tym omega-3. Zawarte w nim wielonienasycone kwasy tłuszczowe: kwas alfa-linolenowy (omega-3) i kwas linolowy (omega-6) należą do Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Korzystny efekt ich działania uzyskamy w przypadku dziennego spożycia 2 g kwasu alfa-linolenowego (ALA) i dziennego spożycia 10 g kwasu linolowego (LA). Nasz organizm nie potrafi sam ich wyprodukować, przez co muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Są one niezbędne do prawidłowego transportu lipidów we krwi, a zwłaszcza cholesterolu. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są także głównym budulcem błon wszystkich komórek naszego ciała, a ponadto biorą udział w stymulowaniu licznych procesów życiowych. Służą do syntezy substancji biologicznie czynnych regulujących ciśnienie tętnicze krwi, pracę układu sercowo-naczyniowego oraz ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Nienasycone kwasy tłuszczowe mają również duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego, układu oddechowego, a także nerek i narządów rozrodczych. Ich niedobór może skutkować upośledzeniem czynności wielu organów wewnętrznych oraz zwiększoną podatnością na infekcje i zmiany skórne takie jak: łuszczenie się, odbarwienia czy nadmierne wysuszenie. Brak odpowiedniej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych może prowadzić do bezpłodności. Olej lniany zawiera szczególnie dużo witaminy E, zwanej popularnie witaminą młodości. Zbawienne skutki jej działania na skórę i ogólną urodę są powszechnie znane. Witamina E zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, ogranicza odkładanie się blaszek miażdżycowych oraz powoduje spadek poziomu cholesterolu we krwi.

Liczne dobroczynne substancje zawarte w oleju lnianym sprawia, że poza swoim tradycyjnym przeznaczeniem  kulinarnym jest on preparatem o niezwykle szerokim zastosowaniu zdrowotnym:

  • pomaga przy chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy oraz przewlekłych stanach zapalnych jelit, ponieważ wzmacnia i regeneruje błony śluzowe na całej długości przewodu pokarmowego;
  • jest skutecznym środkiem w łagodzeniu skutków chronicznych zaparć;
  • kwasy tłuszczowe omega-3 w nim zawarte są cennym budulcem komórek organizmu i tkanki mózgowej; odgrywają też ważną rolę w syntezie hormonów;
  • przy regularnym stosowaniu korzystnie wpływa na cykl miesiączkowy ? reguluje proporcje hormonów w organizmie kobiety; u kobiet w okresie menopauzy łagodzi jej objawy;
  • w okresie ciąży, przyszłe mamy powinny pamiętać, iż właściwa proporcja między spożyciem kwasów omega-3 i omega-6 zabezpiecza przed przedwczesnym porodem; składniki te są odpowiedzialne również za prawidłową budowę błon komórkowych mózgu i siatkówki oka przyszłego bobasa;
  • prawidłowa ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie korzystnie wpływa również na zachowania dzieci z ADHD;
  • obniża poziom ?złego cholesterolu?, wspomaga profilaktykę oraz leczenie chorób układu krążenia i nadciśnienia;
  • pomaga leczyć drętwienie i drżenie kończyn, dlatego warto go stosować u pacjentów z chorobą Alzheimera, Parkinsona, stwardnienia rozsianego;
  • kwasy Omega-3 w nim zawarte mogą zapobiegać migrenowym bólom głowy;
  • zapobiega depresji, ponieważ ?hormony szczęścia? ? serotonina i dopamina ? produkowane są z kwasów Omega-3;
  • dzięki zawartości silnych antyoksydantów pomaga zapobiegać chorobom nowotworowym, przede wszystkim rakowi piersi i prostaty;
  • wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej, wpływa korzystnie na odtłuszczanie wątroby;
  • nadaje elastyczność skórze, pomaga utrzymać wysoki stopień nawilżenia; kwasy Omega-3 zapobiegają powstawaniu trądziku, egzemy i łuszczycy; wzmacnia paznokcie oraz zapobiega przesuszaniu i wypadaniu włosów;
  • przyspiesza regenerację naskórka i skóry właściwej, dlatego przydaje się podczas leczenia odleżyn, owrzodzeń i czyraków;
  • poprawia też ogólną kondycję organizmu oraz samopoczucie, a przy uprawianiu sportu zwiększa wydolność organizmu i wytrzymałość.

Na półkach sklepowych i aptecznych możemy znaleźć wiele butelek z olejem lnianym. Wybierając ten najlepszy zwracajmy uwagę na kilka aspektów:

  1. Musi zawierać minimum 50% kwasów tłuszczowych omega-3
  2. Powinien być tłoczony na zimno, z nasion które nie się modyfikowane
  3. Najlepiej by był to olej nierafinowany, wysokolinolenowy
  4. Bez dodatkowych składników np. syntetyczna witamina E
  5. Dla zachowania swoich właściwości olej powinien być przechowywany w ciemnej butelce, w chłodnym pomieszczeniu bez dostępu światła
  6. Należy przestrzegać daty przydatności podanej przez producenta ? przeważnie są to trzy miesiące, a po otwarciu powinien być zużyty maksymalnie w ciągu miesiąca

Partie oleju lnianego mogą różnić się od siebie smakiem, zapachem i kolorem, dopuszczalny jest np. posmak goryczkowy bądź ziołowy, co wynika z obecności naturalnych związków smakowych w nasionach lnu i nie wpływa na jakość oleju. Może także wytrącić się naturalny osad. Warto wypróbować kilka firm, rodzajów olejów by wybrać ten, który będzie nam najbardziej smakował. Pamiętajmy, iż olej lniany powinien być stosowany wyłącznie na zimno ? nie należy podgrzewać i smażyć na nim potraw, gdyż powoduje to utratę wartości odżywczych. Najlepiej stosować go jako dodatek do past, gotowanych warzyw, surówek, kanapek, sałatek, czy też dresingów lub majonezu. W następnej części przedstawiamy kilka sprawdzonych, smacznych przepisów.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij