Wiosenny detoks!
2016-04-30

Wiosenny detoks!



By wspomóc organizm w walce z przesileniem zimowo ? wiosennym czy nagromadzonymi toksynami warto wesprzeć się dietą owocowo-warzywną czy kuracjami ziołowymi. Gdy dni stają się coraz dłuższe i cieplejsze, zrzucamy grube kurtki, wraca nam chęć do zrzucenia nadprogramowych kilogramów, a słońce zachęca także do aktywności fizycznej.

W dzisiejszym świecie unikanie toksyn jest niemożliwe. Coraz więcej zanieczyszczeń wdychamy z powietrzem oraz dostarczamy wraz z pożywieniem. Nasz organizm sam potrafi się oczyszczać przez układ moczowy, pokarmowy, oddechowy oraz skórę. Jednak warto wspomóc go, szczególnie wtedy, gdy czujemy, że zaczyna nam brakować sił witalnych. Gorsze samopoczucie może oznaczać bowiem nagromadzenie substancji szkodliwych. Taki detoks stanowi nie tylko chwilowe oczyszczenie organizmu, ale może być też początkiem zmian nawyków żywieniowych na lepsze oraz zagoszczeniem aktywności fizycznej w naszym codziennym życiu.

Strażnicy dobrego samopoczucia:

  1. Dieta warzywno ? owocowa

W naszym menu powinniśmy uwzględnić jak najwięcej warzyw i owoców, najlepiej o niskim indeksie glikemicznym. Warzywa i owoce powinny być jak najbardziej różnorodne. Zielone, czerwone, fioletowe, żółte zawierają liczne antyoksydanty zmiatające wolne rodniki. Wzmocnieniu odporności sprzyjają bogate w witaminy A, C i E: marchew, szpinak, brokuły, pomidory, czerwona papryka, cytrusy, porzeczki i truskawki (nawet mrożone). Gdy brakuje nam słońca i świeżych warzyw warto samemu stworzyć parapetową uprawę natki pietruszki i kiełków ? najlepiej z nasion rzodkiewki, lucerny czy rzeżuchy, w których jest mnóstwo witamin z grupy B, A, C, E oraz składników mineralnych: cynku, wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Warzywa przygotowujmy na parze z użyciem świeżych ziół: pietruszki, rozmarynu, bazylii. Należy odstawić sól i cukier oraz wszelkiego rodzaju dodatki i produkty przetworzone. Należy ograniczyć spożycie kawy, herbaty, alkoholu, papierosów. Energii dodadzą nam kolorowe koktajle owocowe czy też warzywne. Już po kilku dniach zauważymy poprawę. Oprócz tego że wyostrzymy sobie smak, nie będziemy czuli potrzeby dosalania czy słodzenia. Przekonamy się, że więcej energii nam doda szklanka zielonego koktajlu niż kubek kawy czy napoju energetycznego.

  1. Ruszajmy się

Nie musimy się męczyć codziennie na siłowni czy biegając maratony. Ruch pobudza organizm do samooczyszczania. Wystarczy wyjść codziennie na dłuższy energiczny spacer, co drugi dzień poćwiczyć w klubie fitness ? pilates, aerobik, czy też jogę. Ważne, by organizm się dotlenił i pobudził się układ krążenia. Najlepiej pod okiem fachowców dobrać aktywność fizyczną do naszych możliwości, pamiętając iż ma nam ona sprawiać przyjemność i wywołać uśmiech na twarzy.

  1. Kuracje ziołowe

Dodatkowym sposobem wspomagającym układ wydalniczy organizmu są zioła działające moczopędnie i oczyszczająco.  Najczęściej stosowanymi i najbardziej polecanymi są mniszek lekarski, skrzyp polny, łopian większy, korzeń pietruszki. Oczyszczanie ziołami jest dość długotrwałe i kuracje mogą trwać nawet przez kilka miesięcy. Ważne jest dobranie mieszanek takich ziół, których właściwości nawzajem się nie wykluczają. Przy dłuższym stosowaniu tego typu kuracji należy poradzić się lekarza, czy możemy je stosować a jeśli tak, to jak długo. Uważajmy na herbatki o działaniu przeczyszczającym. Należy je stosować jak najrzadziej, jedynie przy problemach z wypróżnianiem. Nie wolno ich stosować jak zwykłej herbaty, gdyż działają silnie przeczyszczająco. Przy zbyt częstym ich stosowaniu możemy się odwodnić, podrażnić jelita i wypłukać z nich dobroczynną mikroflorę, a także zaburzyć gospodarkę elektrolitową organizmu.

  1. Uważajmy na modne, niesprawdzone kuracje oczyszczające i głodówki.

Stosowanie różnych diet a tym bardziej jedno- lub dwudniowej głodówki nie usunie z naszego organizmu zbędnych substancji. Głodówka może przynieść nam więcej szkody niż pożytku. Aby nasz organizm dobrze funkcjonował niezbędny jest zdrowy styl życia, dobrze zbilansowane posiłki i ruch na świeżym powietrzu. Głodówka zamiast wspomóc oczyszczanie organizmu może doprowadzić do spowolnienia metabolizmu. W ciągu kilku dni możemy stracić nawet 5 kg, ale najprawdopodobniej odzyskamy je z nawiązką. Zagłodzony organizm, odczuwając brak pożywienia, wchodzi w tryb walki i ucieczki. Magazynuje zapasy tłuszczu. Przygotowuje się na kolejną ?wojnę?. Po takim detoksie możesz więc niewiele i zdrowo jeść, ale tyć. Zamiast dwa dni katować się o samej wodzie lepiej zastosować przez ten czas dietę warzywno ? owocową. Pamiętajmy, by nie wprowadzać takich diet bez przygotowań. Organizm trzeba pomału przestawiać na mniejszą ilość dostarczanej energii i składników odżywczych. Na kilka dni przed rozpoczęciem diety, należy z menu wyeliminować potrawy ciężkostrawne, czerwone mięso, wędliny, nabiał oraz ograniczyć ilość produktów zbożowych. Musimy również zapomnieć o spożywaniu słodyczy, słodkich napojów, kawy, produktów wysoko przetworzonych, alkoholu i paleniu papierosów. Zastąpmy te produkty dużą ilością warzyw, owoców, lekkich dań z kaszy oraz pamiętajmy o piciu wody. W dniu kiedy będziemy przeprowadzać głodówkę, a najlepiej dzień warzywno ? owocowy, ograniczmy aktywność fizyczną, ponieważ możemy być osłabieni. Organizm, który był przyzwyczajony do słodyczy i soli może na początku detoksu źle zareagować ? bólem głowy, spadkiem nastroju, apatią, dużą ilością wyprysków na twarzy, zaparciami albo biegunką. Oczyszczanie z nieprawidłowych zachowań żywieniowych może być takim stresem dla organizmu jak wychodzenie z nałogu lub jak byśmy byli przeziębieni. Powrót do codziennej diety też przeprowadzajmy stopniowo by uniknąć sensacji żołądkowo ? jelitowych. Postarajmy się, by nasz wysiłek nie poszedł na marne i nie wprowadzajmy na nowo produktów których powinno się unikać: fast food, słodyczy, napojów słodzonych czy też papierosów.

Popularne ostatnio jednoskładnikowe diety np. jedzenie tylko ananasów, jogurtu, jabłek czy też kapusty przez kilka dni może skutkować dużymi brakami w organizmie. Nie ma produktu spożywczego pod względem odżywczym pokrywającego zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe. A niedobory odbijają się negatywnie na pracy organizmu, czego efektem jest złe samopoczucie czy bóle głowy. Z kolei spożywanie w nadmiarze np. białka może obciążać nerki, które odpowiedzialne są za naturalny proces detoksykacji organizmu.

Detoks organizmu poprawia pracę układu odpornościowego. Jednak gdy zastosujemy drastyczne metody takie jak głodówkę czy dietę jednoskładnikową, obniżamy naszą odporność. Dostarczamy do organizmu mniejszą ilość składników odżywczych przez co dochodzi do zaburzenia wytwarzania przeciwciał (do tego samego dochodzi gdy nasza dieta uboga jest w owoce i warzywa, a bogata w wysoko przetworzone produkty). W czasie głodówki podnosi się ilość białych krwinek, co może sugerować stan zapalny w organizmie, dlatego możemy być bardziej podatni na infekcje.

Każdą dużą zmianę żywieniową najlepiej skonsultować z dietetykiem lub lekarzem. Jest to ważne nie tylko dla osób chorych ale też uważających się za zdrowe. Przeciwwskazaniem do stosowania diet restrykcyjnych są m.in. schorzenia układu krążenia, pokarmowego i moczowego, ciąża i okres karmienia piersią. Lepiej też nie stosować diety oczyszczającej, jeśli jesteśmy bardzo zapracowani i narażeni na silne stresy ? wtedy dieta będzie dodatkowym obciążeniem dla organizmu i osłabi go zamiast wzmocnić. Przy dietach oczyszczających, które mogą być niedoborowe, trudno przewidzieć reakcje organizmu, może dojść do zaburzeń gospodarki wodno ? elektrolitowej, objawiających się m.in. omdleniami, bólami głowy, wymiotami oraz dodatkowo problemami ze strony wątroby i serca.

  1. Seanse w saunie

Ciekawym i dodatkowym wspomożeniem oczyszczającej diety mogą być pobyty w saunie. Wysoka temperatura rozszerza naczynia krwionośne skóry i zwiększa wydzielanie potu, wraz z którym organizm pozbywa się wielu substancji toksycznych. Dodatkowym atutem sauny jest utrata ok. 300 kcal podczas 30-minutowego seansu.

Jednorazowy detoks nie usunie codziennych żywieniowych błędów. Jeśli przez cały rok prowadzimy niehigieniczny tryb życia, kilka dni wyrzeczeń raczej będzie naszym małym plasterkiem na wielkie grzechy całoroczne. Przeprowadzenie detoksu ma sens dopiero wtedy, gdy staje się początkiem całorocznych zmian żywieniowych i poprawy stylu życia. Jest to warte wszelkich wyrzeczeń, gdyż organizm szybko odwdzięczy się nam lepszym samopoczuciem, promienną cerą, utratą nawet 2 kg, witalnością i energią. Największą nagrodą dla nas będzie wprowadzenie korzystnych zmian na co dzień i pozbycie się złych przyzwyczajeń i nałogów. Detoks może nam uzmysłowić, jak jesteśmy uzależnieni od jedzenia a najbardziej tego śmieciowego: chipsów, batoników, napojów gazowanych.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij