Lodowe fakty i mity
2016-09-15
Dieta

Lodowe fakty i mity


Pierwsze zimne desery powstały dwa tysiące lat przed naszą erą, w Chinach. Sporządzano tam lody z lodu, ryżu, mleka i owoców. W starożytnej Grecji natomiast raczono się deserami z wykorzystaniem lodu wymieszanego z owocami, miodem i winem. Wybitny starożytny lekarz Hipokrates zalecał je ?dla pobudzenia sił witalnych?. Współcześnie największy wkład w doskonalenie przepysznych deserów mają Włosi, sporządzając je tradycyjnie z mleka, śmietany, jaj i cukru.   Wśród opinii na temat lodów krążą różne legendy: że są niezdrowe, kaloryczne, że mogą powodować infekcje lub wręcz odwrotnie - pomagają leczyć ból gardła. Postaram się wyjaśnić, co tak naprawdę w lodach siedzi i czy są dobrą propozycją na letnią przekąskę.  


Lody to bomba kaloryczna
Tradycyjne desery lodowe produkowane na bazie śmietanki zawierają dużo tłuszczu, głównie tłuszczów nasyconych, a dodatek cukru dodatkowo podnosi ich kaloryczność. Jednak możemy znaleźć bez problemu lżejsze zamienniki produkowane na bazie mleka, zawierające o wiele mniej tłuszczu. Oczywiście najlżejsze będą lody wodne i sorbety, które są produkowane głównie z wody i tzw. wsadu owocowego, zawierają znikomą zawartość tłuszczu. Warte uwagi również są lody jogurtowe, mleczno - owocowe oraz mleczne.

Najbardziej kaloryczne są lody śmietankowe, bakaliowe i czekoladowe. Ukryte kalorie mogą stanowić dodatki do deserów lodowych: wszelkiego rodzaju posypki, czekolada, bita śmietana, kandyzowane owoce, syropy, polewy smakowe, wafelki, ciastka - im więcej dodatków tym większa wartość kaloryczna lodów. Jeśli chcemy zjeść deser lodowy warto skusić się o dodatek najlepiej sezonowych owoców, które dostarczą nam witamin i przeciwutleniaczy i nie zaszkodzą naszej sylwetce.  

Wartości energetyczne lodów [w dwóch gałkach, razem ok. 100 g] sorbety - od 60 do 120 kcal ? im bardziej kwaśne smaki tym mniejsza kaloryczność lodów jogurtowe 100 kcal mleczno - owocowe 120 kcal waniliowe lub mleczne 140 kcal śmietankowe 160 kcal bakaliowe 180 kcal czekoladowe 200 kcal Jednak porównując lody z innymi łakociami są one mało kaloryczne, szczególnie dobrze wypadają na tle drożdżówek - sztuka 316 kcal/100g; najczęściej sięgamy także po: paluszki słone 385 kcal/100 g, ciastka nadziewane 519 kcal/100 g, chipsy 549 kcal/100 g, czekoladę 554 kcal/100 g.
Dodatkowo lody oprócz kalorii dostarczają nam wielu innych wartości odżywczych, zawierają znacznie mniej tłuszczu niż pozostałe słodycze i w dużym procencie składają się z wody. Mają też małą zawartość sodu, który często spożywany jest w nadmiernych ilościach.  

Lody są pustą niezdrową przekąską
W zależności jakie lody spożywamy: sorbety czy tradycyjne mleczne, możemy dzięki nim wzbogacić naszą dietę o ważne składniki odżywcze. Mleczne lody dostarczą nam cennego białka, o wysokiej wartości biologicznej 84,5%, które jest dobrze przyswajalne przez nasz organizm. Białka zawarte w lodach zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, w tym aminokwasy egzogenne (musimy je dostarczyć z pożywieniem, gdyż organizm nie jest w stanie ich sam wyprodukować): lizynę, metioninę i cysteinę. Dzięki obecności w lodach węglowodanów takich jak: sacharoza, laktoza i fruktoza, zajadając taki deser dostarczamy organizmowi łatwo przyswajalną energię.
Lody mleczne zawierają także znakomicie tolerowane składniki mineralne, głównie wapń i fosfor oraz witaminy: A, B - przede wszystkim B2 oraz B12 oraz D. Lody owocowe zawierają natomiast przeciwutleniacze, witaminę C i E. W lodach czekoladowych znajdziemy magnez, a orzechowych magnez i cynk. Zajadając lody bakaliowe lub owocowe dostarczymy także pewną porcje błonnika pokarmowego. Jeśli chodzi o lody jogurtowe, są znane dopiero od niedawna. Zawierają żywe kultury bakterii, które posiadają właściwości probiotyczne, czyli wpływają korzystnie na organizm człowieka poprzez stymulowanie systemu immunologicznego, regulację przemiany materii, hamowanie rozwoju niepożądanej mikroflory w jelitach.  

Lody są lekkostrawnym deserem, dlatego mogą je spożywać prawie wszystkie grupy osób: dzieci, kobiety w ciąży, osoby starsze. Należy uważać jedynie w przypadku osób z alergiami np. na dane owoce, orzechy czy też białka mleka krowiego lub cukier mleczny - laktozę. 
Osoby z alergią pokarmową na białka mleka lub z nietolerancją laktozy,  po spożyciu lodów mogą uskarżać się na zaburzenia pracy układu pokarmowego: bóle brzucha, niestrawności, biegunki. Laktoza jest cukrem mlekowym stanowiącym około 20 % wszystkich cukrów występujących w lodach produkowanych z mleka krowiego. Jej obecność w pożywieniu w przypadku osób zdrowych działa korzystnie na florę bakteryjną naszego przewodu pokarmowego oraz reguluje jego kwasowość. Poprawia także wchłanianie wapnia i fosforu.  

Aby lody były nie tylko pustymi kaloriami, musimy wybierać produkty sprawdzonych producentów, uważnie czytać etykiety, wybierać lodziarnie prowadzone przez prawdziwych rzemieślników lub pokusić się o zrobienie samemu lodów domowych na bazie jogurtu, mleka czy nawet musu owocowego.  
Bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze zimnej przekąski powinna być ich świeżość i jakość.  

Na co zwracać uwagę kupując lody?
Przede wszystkim lody raz rozmrożone nie mogą być ponownie zamrażane. Unikajmy produktów, które mają inny kształt niż pierwotny, niejednorodną strukturę - mogą być one źródłem bakterii Salmonella. Sprawdźmy również datę przydatności do spożycia. Warto też zwrócić uwagę na składniki z jakich lody zostały wyprodukowane. Do wyprodukowania smacznych lodów wystarczą: śmietanka, mleko, jajka, cukier i ewentualne dodatki smakowe: owoce, bakalie, kakao, czekolada, likiery. Zwróćmy też uwagę by sorbety owocowe oznaczały się dużą zawartością owoców, najlepiej 30-45%.
Jednak wielu producentów używa tańszych odpowiedników, które wpływają nie tylko negatywnie na smak produktu ale jego wartość odżywczą. Unikajmy produktów, które zawierają sztuczne aromaty, barwniki, syrop glukozowo-fruktozowy (może on przyczyniać się do otyłości), mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych czyli syntetyczne emulgatory, stabilizatory (mączkę chleba świętojańskiego, gumę guar, karagen).  

Czy lody stosuje się na anginę czy wręcz odwrotnie - powodują one infekcje?
Choroby gardła wywołują wirusy lub bakterie. Aby do nich doszło, drobnoustroje muszą dostać się do śluzówki dróg oddechowych. Źródłem zakażenia nie są więc lody, lecz kichający, zakatarzeni, kaszlący ludzie z naszego otoczenia. Natomiast szybkie zjedzenie zimnego deseru powoduje gwałtowny skurcz naczyń krwionośnych. Może to osłabić błony śluzowe i spowodować, iż gardło staje się bardziej podatne na działanie drobnoustrojów.  Gdy podajemy lody dzieciom pamiętajmy, by nie jadły w pośpiechu i nie popijały lodów np. gorącą herbatą ani nie łączyły ich z ciepłym ciastem. A gdy mimo to rozboli je gardło, nie oskarżaj od razu lodów. Być może winny jest po prostu upał, który wysusza śluzówki, co osłabia naturalną barierę odpornościową.  

Natomiast gdy chorujemy na anginę, połykanie zimnego, chłodnego pokarmu rzeczywiście łagodzi  dolegliwości bólowe, natomiast laryngolodzy raczej nie zalecają jedzenia lodów. Można spróbować zrobić chłodny okład na szyję, jeśli bardzo nas boli gardło. Lody niestety nie służą do leczenia anginy. Typową anginę bakteryjną należy leczyć przy pomocy antybiotyków i leków przeciwzapalnych. Jeśli lody jemy z umiarem, pozwalając im powoli rozpuścić się w jamie ustnej, unikając spożywania ich w bardzo dużym upale, nie powinny wyrządzić nam krzywdy. Najgorsze, co możemy zrobić to nagłe zmiany temperatury - jedzenie lodów w największym skwarze lub jedzenie szarlotki na ciepło z gałką lodów może skończyć się zapaleniem gardła.

Pamiętajmy, jedzmy lodowe desery pomału, pozwólmy rozpuścić im się w jamie ustnej, aby śluzówka w obrębie gardła przyzwyczaiła się do niskiej temperatury. Połykanie dużych kęsów może sprzyjać rozwinięciu infekcji gardła przez szok termiczny. Lody najlepiej spożywać w temperaturze pokojowej, nie siedzieć na słońcu, nie być rozgrzanym ani po intensywnym wysiłku fizycznym.  

Pamiętajmy, że każdy produkt jedzony w nadmiarze może być szkodliwy dla naszej figury czy nawet zdrowia. Niestety lody nie są wyjątkiem. Jednak jedzone w rozsądnych ilościach, ze sprawdzonego źródła mogą być smaczną i wartościową przekąską.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij