Czy powinniśmy wyeliminować cukier z naszej diety?
2016-06-16

Czy powinniśmy wyeliminować cukier z naszej diety?


   
  Cukier spożywczy jest produktem pozyskiwanym z trzciny cukrowej i buraków cukrowych. Cukier jest związkiem organicznym zbudowanym z węgla, wodoru i tlenu który stanowi podstawowe źródło energii koniecznej do procesów życiowych [sjp.pwn.pl]. Najprościej mówiąc, cukier jest węglowodanem który sprawia, że żywność smakuje słodko. Wyróżniamy wiele rodzajów cukru i są to m.in. glukoza, laktoza, maltoza, fruktoza i sacharoza. Niektóre z  nich występują naturalnie w owocach, warzywach oraz różnych produktach spożywczych. Bardzo duża część pokarmów które spożywamy jest ?dosładzana? dla wzmocnienia smaku. Najwięcej dodatku cukru zawierają napoje, ciastka, czekolada i desery. W jednej puszce coli znajdować się może aż 36g cukru.

      Cukier który spożywamy przyczynia się do wielu problemów zdrowotnych. Może powodować nadciśnienie tętnicze, choroby sercowo ? naczyniowe, cukrzycę. Najpowszechniejszym problemem u osób które spożywają cukier w nadmiernych ilościach jest otyłość. Czy cukier uzależnia? Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Princeton dowodzą iż cukier produktem uzależniającym. Szczury na których stosowano dietę wysokocukrową, po nagłym ograniczeniu cukru okazywały wzmożone pragnienie i wycofanie.  

       Czy powinniśmy zupełnie zrezygnować z cukru?

Istnieje szereg badań dowodzących negatywnych skutków spożywania cukru, ale czy zupełna eliminacja cukru z diety jest możliwa? Cukier znajduje się w owocach, warzywach, orzechach, alkoholu oraz wielu innych produktach spożywczych więc jego zupełne wykluczenie z diety byłoby bardzo trudne. Wiele osób które ogranicza cukier, zaczyna w zamian stosować sztuczne słodziki jako alternatywę ? jednak to rozwiązanie w dalszym ciągu może prowadzić do cukrzycy oraz otyłości. Sztuczne substancje słodzące takie jak np. aspartam mogą zakłócać funkcjonowanie bakterii jelitowych.  Wielu ekspertów sugeruje, że zamiast zupełnego usunięcia cukru z diety, należałoby zastosować zbilansowaną dietę i prowadzić aktywny tryb życia ponieważ według nich, jest on naturalnym źródłem energii dla organizmu. Owoce, warzywa i produkty zbożowe zawierające cukry są również bardzo bogate w witaminy i składniki mineralne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
 
        Jak ograniczyć spożywanie cukru?
  • Ograniczyć słodzenie napojów jak kawa, herbata;
  • Zamienić słodzone napoje na wodę z dodatkiem np. plasterka cytryny;
  • Czytać etykiety produktów i wybierać te, w których cukru nie ma lub jest go najmniej;
  • Przy przygotowywaniu domowych wypieków zmniejszać ilość cukru przynajmniej o 1/3;
  • Zastępować cukier w przetworach dodatkami jak np. cynamon, imbir, wanilia.  
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij